כותבת, מרצה, מדריכת הורים ומלווה בתהליכי התפתחות אישית. מכורה למילים ולתובנות. חובבת מסעות פנימיים. לא מוותרת על שנ"צ.

איך ללטף קיפוד מור אסאל

הרומן החדש

שכתבתי מחכה לכם!

לקריאת הפרקים הראשונים –

הקליקו כאן

שפה חדשה: תקשורת מיטיבה עם מתבגרים

תכנית חינוכית ליצירת שיח מיטיב בין מתבגרות ומתבגרים לבין הורים ואנשי צוות

גיל ההתבגרות הוא גיל שבו הילדים הולכים ונחשפים לסיכונים: החל מסיכונים מחוץ לבית ולבית הספר (אלימות ברחובות, נהיגה לא בטיחותית, סמים פסיכואקטיביים, אלכוהול ועוד) וכלה בהתנהגויות פגיעה עצמית, ששכיחותן עולה בגיל זה.
דווקא בתקופה הזו, הורים ומורים רבים מוצאים שחלה ירידה באיכות ובכמות התקשורת שלהם עם בני הנוער: במקום שיתוף, שיח, בקשת עזרה במקרה הצורך – ישנן התרחקות, הסתגרות, שמירת סודות, שקרים, מאבקי כוח והתעלמות. בחלק מהמקרים אף מופיעות התנהגויות סיכון שכל מטרתן היא להעביר מסר למבוגר האחראי.
לא פעם, הקונפליקט שנוצר בין המתבגר להוריו או למוריו גולש מן הבית לבית הספר ולהיפך, כאשר במקום פיתרון של שיתוף פעולה ההורים והמורים מוצאים עצמם משני צידי המתבגר.
כיצד הופכים את התקשורת בגיל הזה לתקשורת שיוצרת קשר במקום להרחיק?
איך מדברים כך שמתבגרים יקשיבו, ואיך מקשיבים כך שהם ירצו לדבר?
בסדנה ילמדו מורי בית הספר וההורים שפה חדשה – שפת התקשורת המיטיבה.
תקשורת מיטיבה היא תקשורת שבה הן המשתתפים והן הקשר ביניהם מתחזקים לאחר האינטראקציה.
חמשת המאפיינים העיקריים של התקשורת המיטיבה הם:

  1. כבוד – התייחסות לשני הצדדים כאל שווי ערך (גם אם לא שווי תפקיד), שיח מכבד ולא היררכי, שלוקח בחשבון את צרכיהם ורצונותיהם של שני הצדדים.
  2. בחירה – האפשרות לבחור תגובה במקום לפעול מתוך אוטומטים; הרחבת רפרטואר האפשרויות לביטוי עצמי בקשר.
  3. התמקדות במה שעובד – החלטה מודעת להתייחס בעיקר לחיובי, על מנת לשפר את כמות השיח ואת איכותו, ולשקם את האמון של המשתתפים בעצמם ובקשר.
  4. אחריות אישית – תקשורת נטולת האשמות ואשמים, שבה כל אחד מהמשתתפים בודק במה הוא יכול לשפר את המצב, מה בתחום אחריותו ומה אינו בתחום אחריותו.
  5. אותנטיות – שיח אותנטי ונקי ממניפולציות, שיפוטיות, קורבנות והגנות.

מטרות התכנית:

  1. קידום תקשורת מיטיבה בשתי הסביבות החינוכיות: בית הספר ובית התלמיד, ויצירת חזון משותף ושותפות חינוכית בין הורים למורים בתחומם התקשורת החינוכית.
  2. קידום הורות מיטבית באמצעות שיפור מיומנויות תקשורת ומיומנויות רגשיות.
  3. קידום מיומנויות תקשורת, שיח ופתרון בעיות אצל מורים בחט"ע וחט"ב.
  4. קידום למידה רגשית וחברתית אצל התלמידים החשופים למורים והורים המדברים שפה חדשה – שפת התקשורת המיטיבה.
  5. כתוצר נלווה – התרחבות של שיח התקשורת המיטיבה אל מעגלים נוספים, שאינם שותפים בתכנית, בין ההורים ובבית הספר.

מבנה המפגשים:
שישה מפגשים סדנאיים בני שעתיים שייערכו במקביל לאנשי צוות ולהורים, תוך הדהוד ביניהם.

תוכן המפגשים:
מפגש 1: שפה חדשה בגיל ההתבגרות

נציץ אל גיל ההתבגרות ונכיר את המאפיינים העיקריים שלו. נערוך היכרות ראשונית עם התקשורת המיטיבה ועם עקרונותיה: ערך הכבוד, ערך הבחירה, ערך החיוביות, ערך האחריות וערך האותנטיות. נגלה כיצד תורמים עקרונות השיטה לשיח משמעותי ומקרב בין מבוגרים למתבגרים.

מפגש 2: ערך הכבוד
נדבר על ערך עצמי ועל שוויון ערך מול שוני תפקידי, ועל יצירת מרחב פרטי מול מרחב משותף בשיח, בבית ובכיתה. נלמד ונתרגל את מאפייניו של שיח מכבד. נתרגל הקשבה ככלי בסיסי לשיח מכבד. נדבר על הקשבה הדדית כביטוי של כבוד, על שיח היררכי ולא היררכי במערכות יחסים חינוכיות, נלמד את המתנות המפתיעות של הקשבה מסוגים חדשים, ונתרגל זיהוי צרכים ורצונות מתוך השיח.

מפגש 3: ערך הבחירה
נלמד לזהות ולנטרל את האוטומטים שגורמים לנו להגיב מול המתבגרים בתקשורת לא יעילה. נגלה שיכולת הבחירה שלנו בתקשורת מיטיבה קיימת תמיד, ונתרגל נקודות זיהוי למטמורפוזה בשיח.
נתרגל תגובות חדשות, מילוליות ולא מילוליות, לדפוסים ישנים, כמו התנגדות, הימנעות, או מאבקי כוח מצד המתבגר. נלמד לעבור מתקשורת לעומתית לתקשורת של שיתוף פעולה, וליצור תקשורת יוזמת במקום תקשורת תגובתית.

מפגש 4: להתמקד במה שעובד
נלמד עקרונות מתחום הפסיכולוגיה האינדיבידואלית והפסיכולוגיה החיובית, נתרגל שינוי מבט והתמקדות ב"מה שעובד" כדרך לניהול מערכת יחסים חינוכית עם מתבגרים. נדבר על ההבדל בין משוב לביקורת, ונגלה איך לתרגם הערות לחיזוקים. בנוסף, נערוך סדנת עידוד מזורזת: נלמד ונתרגל את ההבדל בין שבח לעידוד, ונלמד מה ואיך להגיד כדי לעזור למתבגרים להרגיש בטוחים יותר בעצמם ומסוגלים יותר להתמודד עם משימות החיים.

מפגש 5: ערך האחריות האישית
נלמד ונתרגל אבחנה בין מעגלי האחריות השונים: של המתבגר, של ההורה ושל המורה. נלמד איפה עובר הגבול שלנו ואיך לסייע למתבגרים לבנות גבולות עבור עצמם. נלמד להציב גבול, ואיך לעשות זאת באפקטיביות ומתוך כבוד; ונתרגל את הכלי של "מעברי גבול" כדרך לפיתוח אחריות אישית.

מפגש 6: ערך האותנטיות
נלמד לזהות ולפרק מוקשי תקשורת כמו חוסר בהירות, ציניות, חוסר כנות וחוסר שיתוף. נלמד להשתמש בכלים האדלריאניים של שיתוף, התייעצות ובקשת עזרה.
נלמד את נוסחת האסרטיביות ואת שפת ה"חשוב לי", נתרגל עריכת הסכמים עם מתבגרים כדרך ליציאה ממאבקי כוח. נגלה כיצד ערכי התקשורת המיטיבה באים לידי ביטוי בשינוי האווירה בבית ובכיתה.

דילוג לתוכן