כותבת, מרצה, מדריכת הורים ומלווה בתהליכי התפתחות אישית. מכורה למילים ולתובנות. חובבת מסעות פנימיים. לא מוותרת על שנ"צ.

איך ללטף קיפוד מור אסאל

הרומן החדש

שכתבתי מחכה לכם!

לקריאת הפרקים הראשונים –

הקליקו כאן

על מה אני מדברת כשאני מדברת על בריאות

הלכתי לברר עם הבורא מה זו בריאות וכל מה שיצא לי זה הפוסט הזה

"רק שתהיי בריאה".
"שתהיה לך שנת בריאות".
"העיקר הבריאות".
זה מה שאני שומעת בזמן האחרון מכל כיוון, וזה טבעי. אני מוקפת באנשים דורשי טוב ואיכפתיים. אבל מרוב השורש ב.ר.א מכל עבר, מצאתי את עצמי תוהה מה זה בכלל בריאות. מה, שהכל מושלם בגוף? או שהכל מושלם גם בגוף וגם בנפש? ואיך יכול להיות שאצל אדם מתגלה מחלה בעוד הוא מרגיש מצוין, כשאצל אדם אחר הבדיקות מראות שהכל בסדר בעוד הוא מרגיש על הפנים?
בזה אני עסוקה בזמן האחרון. בניסיון להבין מה זה הדבר הזה, בריאות, ואולי גם איך להגיע לשם. כי ברור לי שהמצב שאני מתמודדת איתו עכשיו הוא עניין חולף, גם אם לא קצרצר וקליל. אבל מה אחרי שכל הקטע הזה ייגמר? איך אני אמורה לברוא לעצמי בריאות?
***
וזה משמעותי כי אני מאמינה שתקלות בבריאות נוצרות לא במקרה. שחלקן לפחות הוא תוצאת לוואי של דפוס שלנו – דפוס התנהגות, מחשבה או רגש. אנחנו לא "מביאים אותן על עצמנו", בעיני, ואין בנו שמץ אשמה: אף אחד לא רוצה להביא על עצמו התקפי לב, סוכרת או סרטן, חס וחלילה. אבל לעיתים, בעודנו מנסים להשיג מטרות טובות (הגנה על הבית. שמירה על הקיים. צבירת הישגים), אנחנו מארגנים את הגוף והנפש שלנו בצורה מסוימת, ויש לכך תוצאות בגוף. בדיוק כמו שמי שיושב מרוכז בלי נוע מול המחשב לא רצה גב תפוס אלא רק ריכוז עילאי, ומי שדוחה סיפוקים, כולל הליכה לשירותים בזמן, לא רצתה בעיות בדרכי השתן אלא רק 'להספיק עוד משהו קטן', כך קורה גם במחלות אחרות. אנחנו באים בטוב. אנחנו מכוונים לטוב. אבל הו, תוצאות הלוואי.

 

קודם כל פרופורציות

אז הלכתי ושאלתי בתטא מה זו בריאות. דרך התטא, יודעים קוראי הבלוג הוותיקים, יש אפשרות לגשת למידע כמו שמקליקים בגוגל. שואלים והמידע מגיע. רק שכמו בגוגל, הוא לא תמיד מגיע בצורה מסודרת ולפעמים יש להוסיף ולשאול.
אז ביקשתי לדעת מהי הגדרת הבורא לבריאות (הגדרת בורא היא כמו הגדרות היצרן: המהות של מושג מסויים). והמילה הראשונה הופיעה מייד: איזון. התשתית של בריאות, הראו לי, הוא איזון בין חלקים שונים, כשאף אחד מהם לא משתלט על האחרים, כשאף אחד מהם לא סובל מהגזמה. "אם את רוצה בריאות", אמרו לי (והאמת, לא נפלתי מהרגליים מרוב הפתעה), "את צריכה לאזן: בין התלהבות לרגיעה. בין ריגוש לביטחון. בין פעילות למנוחה. בין הוצאה להכנסה. בין נתינה לקבלה. מערכת בריאה – כל מערכת בריאה, בין אם מדובר בארגון כלכלי או במערכת בתוך הגוף – מבוססת על כך שאין הגזמה, שיש מספיק מכל דבר ולא עודף משום דבר. יכול להיות שבתקופה מסויימת יהיה יותר ממשהו, אבל לאורך זמן, אם רוצים בריאות, זה חייב להתאזן". במילים אחרות, מה שתמיד אמרו לי: קודם כל פרופורציות. וששום דבר לא ייצא מפרופורציה.

הו, הו, הרמוניה

"וזהו?" שאלתי. "בריאות היא רק איזון?"
"ברור שלא", ענה לי הקול הבלתי נשמע (זה תענוג לשמוע קולות בלתי נשמעים. תנסו את זה פעם. קורס תטא בסיסי של שלושה ימים וזה קורה). "בשביל בריאות לא מספיק רק איזון: צריכה להיות גם הרמוניה. זה אומר שהחלקים השונים במערכת לא צריכים רק להיות ביחס נכון לאחרים: הם צריכים להיות ביחסים עם האחרים. הם צריכים לשיר איתם יחד. הם צריכים להתייחס זה לזה, לתמוך זה בזה, ליצור ביחד משהו שהוא מעל סך החלקים הבודדים. במערכת בריאה יש את המשהו הזה: במערכת משפחתית בריאה יש לא רק איזון בין המשתתפים, אלא גם הרמוניה. יש 'תחושה משפחתית' שהיא מעבר לסך החלקים. במערכת כלכלית בריאה הענפים השונים לא מנסים לחטוף לעצמם מעמד יתר, אלא להיפך – מנסים לתמוך זה בזה, להתחשב זה בזה, כדי שיהיו תוצאות טובות יותר לארגון כולו. במערכת גופנפש בריאה הנפש נותנת מקום לגוף ותומכת בו; הגוף נותן תמיכה לראש והראש לא מדכא את הגוף אלא שם לב אליו. במערכת חיים בריאה העבודה תומכת ו'שרה' עם הבית, והבית תומך ושר עם העבודה.
"כדי להיות בריאה, את צריכה להיות בהרמוניה בתוכך, וללמוד לחיות בהרמוניה עם הסביבה שלך. לפתור קונפליקטים, ולא לחשוב שאם את שמה אותם בצד ולא מתווכחת, זה יהיה בסדר. זה לא. זה אולי יהיה מאוזן, אבל לא הרמוני. ובלי הרמוניה אין בריאות אמיתית."

הכל זז

טוב, בשלב הזה הייתי כבר קצת בלחץ, אתם מבינים. זה היה נראה לי המון. גם איזון וגם הרמוניה?
"אה, כן, ואל תשכחי תנועה", הוסיף הקול הבלתי נשמע. "זה המרכיב השלישי. תנועה. בלי תנועה אין בריאות, כי בריאות נמצאת רק איפה שיש חיים. מערכת יכולה להיות מאוזנת והרמונית, אבל ללא תנועה, כאשר היא ללא רוח חיים. כל תמונה יפה או כלי יפה שאת רואה הוא כזה: יש בהם איזון והרמוניה אבל לא תנועה – לא חיים. הציור צוייר, הכלי נשרף, הפרטיטורה נכתבה.
"אבל בריאות חייבת לכלול תנועה. חייבת לכלול התפתחות. כי בחיים יש תנועה, ואין תנועה רק במה שאינו חי, אלא דומם.
"המילה 'בריאות' עצמה היא ההווה המתמשך של המילה 'בריאה'. יצירה בלתי פוסקת.
"וככזו, נגזר עליה תמיד לצאת מאיזון, ולפעמים לצאת מהרמוניה. אין לה ברירה: היא נעה. ולכן, העבודה שלך נמשכת כל הזמן: לא "להגיע לבריאות", אלא להיות במצב בריאות. כלומר, לשים לב לאיזון באופן מודע ובלתי פוסק. לשים לב להרמוניה כל הזמן. ולשים לב שאת כל הזמן בתנועה, שאת לא קופאת על השמרים מרוב לחץ שמשהו ישתנה לך. את לא יכולה להגיע למצב בריאות ולהישאר שם: בריאות היא התנהגות בלתי פוסקת. בריאות היא באמת לא מבצע אלא אורח חיים".

ואני שומעת. חוששת אבל מסכימה להקשיב. איזון-הרמוניה-תנועה. זה השילוש הקדוש של בריאות, של בריאה בלתי פוסקת, של להיות בוראת מחדש, יום אחרי יום, איזון, הרמוניה, תנועה. לדעת שהם כל הזמן מאתגרים זה את זה, שלושת המרכיבים. שהאיזון לפעמים מפריע לתנועה (כי אחרי כל תנועה צריכה להיות הפסקת תנועה, לאיזון). שההרמוניה דורשת מהאיזון לא להיות כל כך נוקשה. שהתנועה מערערת איזון והרמוניה שהושגו בעמל רב.
ובכל זאת להמשיך ולברוא כמיטב יכולתי.
צעד אחר צעד.
כל הזמן עכשיו.

נ.ב. 1: ולכן… אם יש לכם קושי ביצירת איזון בין התחומים בחיים, ואתם עובדים קשה מדי או לא מצליחים למצוא עבודה. או אם יש לכם קונפליקטים קבועים (עם עצמכם או עם מישהו אהוב) שמפריעים ליצירת הרמוניה. או שתחום בחיים שלכם תקוע ללא תנועה (קשר זוגי או עבודה) – ובכן, אם יש בעיה עם האיזון, ההרמוניה או התנועה, אני מזמינה אתכם להרים טלפון ולקבוע טיפול תטא. כדי לטפח כבר היום את הבריאות שלכם. באופן אקטיבי.

נ.ב. 2: ולסיכום, הוראות הפעלה מאת ר. קינן

4 מחשבות על “על מה אני מדברת כשאני מדברת על בריאות”

  1. ומה קורה אחרי שכבר חולים ואין איזון. כשהגוף עובר תאונה והאדם נשאר ללא תנועה. תלוי באחרים? מבחינת הגדרה "רגילה" וגם מבחינת התטא (ולמדתי תטא ואין קולות בראשי רק שקט) כבר אין בריאות. מה עושים? אין ממשיכים?

    1. העניין הוא שאין דבר כזה שלא יכולה להיות תנועה. אנחנו נעים לא רק פיזית. גם רגשית. גם מנטלית. גם רוחנית. בריאות יכולה להיווצר מחדש בכל מצב נתון, גם כשמערכות מסוימות כבר לא יכולות לחזור להיות כשהיו. עדיין ניתן ליצור איתן הרמוניה (בתור התחלה – להפסיק להתנגד למה שקרה)

  2. כרמית שגב

    וואו.
    עשית לי כ"כ הרבה עם הפוסט הזה.
    מדויק וחכם.
    ומוסיפה את מקור ופירוש ראשי התיבות של "בריאות" – אשר הומצאה ע"י הרמב"ם,שבין כל שאר עיסוקיו וכישוריו היה גם רופא מדופלם. בריאות : בולם רוגזו, יפחית אוכלו ויגביר תנועתו".
    שרק נהיה בריאים…
    שנה טובה!!!

סגור לתגובות

דילוג לתוכן